09131008939
خیابان توحید میانی، جنب بانک پاسارگاد، مجتمع البرز واحد 8 طبقه دوم
ورود به صفحه اینستاگرام

آشنایی با فواید ورزش در بارداری

آشنایی با فواید ورزش در بارداری

ورزش در دوران بارداری بسیار مهم است. اما ضروری هست که ورزش درست را انجام دهید. در زمان بارداری نباید تمرینات سخت عضله سازی و یا لاغری انجام داد بلکه باید روی انعطاف‌ پذیری تمرکز کنید. اگر شما فردی ورزشکار هستید، شاید بتوانید با نظارت مامای خود روند ورزش خود را در بارداری حفظ کنید. یوگا، پیلاتس و شنا کردن بهترین راه‌ها برای فعال بودن طی بارداری هستند.

ورزش بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری، پره اکلامپسی را کاهش می‌دهد. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه با شدت متوسط برای تمام بانوان باردار که عارضه ای ندارند توصیه شده است. طبق تحقیقات A.C.O.G (American College Of Obstetric & Gynecology) حداکثر یک ساعت ورزش روزانه توصیه می‌شود.

یک تمرین مناسب قلب شما را به پمپاژ قوی تر وادار می‌کند، انعطاف شما را حفظ می‌کند، افزایش وزن را کنترل می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد، عضلات بدن را قوی‌تر می‌کند، گرفتگی و انقباض عضلات را برطرف می‌کند، باعث انتقال بهتر جریان خون به تمام بافت‌ها و اندام‌ها می‌شود، خطر رگ به رگ شدن عضلات مفاصل رباط را به حداقل می‌رساند، روحیه شما پر نشاط شده، وضعیت خواب بهتر می‌شود و در نهایت بدن شما برای زایمان طبیعی آماده تر می‌شود.

همچنین برگشت بدن شما را به وضعیت قبل از بارداری آسان تر می‌کند و موجب بالا رفتن اعتماد به نفس، کاهش شدت یا بروز کمردرد و جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن مادر می‌شود.

بنابراین پیش از شروع ورزش با مراقب سلامتی خود مشورت کنید و حتماً در یک کلاس تخصصی ورزش در بارداری شرکت کنید.

 

تحقیقات در مورد ورزش در بارداری و اثرات مفید آن:

۱- زنانی که قبل از بارداری ورزش می‌کنند در زمان بارداری درد لگنی کمتری را تجربه می‌کنند. به طور مثال افرادی که در هر هفته ۳ تا ۵ جلسه، ورزش‌های سبک مثل شنا، پیاده روی و یوگا را با نظارت تخصصی انجام می‌دادند، در حد قابل توجهی از این زنان هیچ دردی در ناحیه کمر، لگن و شکم خود نداشتند.

۲- مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که فعالیت جسمانی منظم، دارای اثرات مثبتی از نظر جسمی‌و روانی دارد. همچنین اعلام کردند سبک زندگی مادر بر سلامت مادر و نوزاد تاثیر به سزایی دارد.

۳- زنانی که در بارداری، به طور مرتب ورزش می‌کنند، زایمان آن‌ها کوتاه تر و با سزارین کمتری مواجه هستند. همچنین در این زنان مایع آمنیون آغشته به مکونیوم کمتر دیده می‌شود و جنین در حین زایمان کمتر دچار اختلالات تنفسی می‌شود.

۴- فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری موجب صدمه و زیان به جنین نمی‌شود.

۵- طبق تحقیقاتی زنان بارداری که در هفته‌های 20 تا ۳۵ بارداری، ورزش منظم داشتند تاثیر فراوانی بر تکامل جنین و حرکات تنفسی جنین داشتند.

نکته مهم:

همچنین ضربان قلب جنین حین فعالیت مادر افزایش کمی‌داشته است که این مورد نشانه سلامت قلبی در جنین است.

6 – همچنین تحقیقات نشان می‌دهد شیوع افسردگی پس از زایمان، در مادرانی که در بارداری ورزش منظم داشته اند، به شدت کمتر از سایر مادران است.

مهم:

و همچنین در رابطه با همسران خود موفق تر هستند.

 

کلیات تاثیر ورزش در دوران بارداری بر روی جنین و مادر:

در طی سه ماهه اول دوران بارداری، به دلیل شرایط فیزیولوژیک ویژه مادر باید تا حد امکان کلیه ورزش‌های شدید و سخت را کنار بگذارید زیرا احتمال سقط جنین در این دوره بسیار زیاد است.

3 ماهه دوم بهترین زمان مناسب برای شروع انجام حرکات ورزشی است.

و در سه ماهه سوم به دلیل افزایش وزن مادر، تغییرات ساختاری بدن و برای کاهش ورم و تنظیم ساختار بدن، ورزش بسیار سودمند است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *